Najdłuższa kładka pieszo-rowerowa w Krakowie, znajdująca się opodal ul. Kamieńskiego, została otwarta. Obiekt jest fragmentem nowej, wybudowanej drogi dla rowerów łączącej ulice Wielicką i Nowosądecką z Ludwinowem.
– Nowo wybudowana kładka dla pieszych i rowerzystów zamyka pewien etap prac mających realizowanych przez miasto, mający na celu zwiększenie ruchu rowerowego w Krakowie. Po oddaniu do użytkowania bezproblemowo można dojechać jednośladem z rejonów Nowego Bieżanowa na bulwary wiślane – powiedział prezydent Jacek Majchrowski.
Kładka ma blisko 0,5 km długości. Rowerzyści z południowych dzielnic Krakowa pokonają wąskie gardło, jakim jest ul. Kamieńskiego, 7 metrów nad torami kolejowymi oraz prawie 6 metrów nad ul. Powstańców Śląskich. Nowa konstrukcja na mapie miasta będzie służyła również pieszym. Obiekt jest fragmentem wybudowanej całej trasy rowerowej, łączącej ul. Wielicką i Nowosądecką z Ludwinowem, łącznie 4,7 km.
– Budowa nowych dróg rowerowych zawsze korzystnie wpływa na rozwój transportu rowerowego w mieście, kładka jest imponującym obiektem, który mam nadzieję stanie się jego wizytówką, ale też stanowi nowe otwarcie dla ruchu rowerowego w tej części Krakowa – zaznaczył Marcin Hanczakowski, dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa.
Prace przy budowie ścieżki rowerowej wzdłuż Kamieńskiego rozpoczęły się we wrześniu 2018 r., z kolei na samej kładce w lipcu ubiegłego roku. Inwestycja kosztowała ponad 21 mln zł.
Wybudowana i wyznaczona w ramach projektu trasa rowerowa łącznie z obiektem ma 4,7 km długości. Sama kładka liczy dokładnie 408,42 m (najazd od ronda Matecznego ma 108 m, najazd od strony lasu 18 m). Łącznie przy budowie obiektu zużyto ok. 160 ton stali zbrojeniowej (dodatkowo 44 t ważyła konstrukcja montowana nad jezdnią i torami) oraz ok. 650 m³ betonu. Wzdłuż całego obiektu zostały zamontowane balustrady łukowe o wysokości 1,4 m oraz 19 lamp oświetleniowych. Część dla rowerzystów została wyznaczona kolorem czerwonym, a dla pieszych żółtym.
Konstrukcja postawiona jest na 26 słupach (13 par) oraz przyczółku od strony lasu, składa się z 13 przęseł o rozpiętości od 16 do 28,5 m (10 przęseł żelbetowych, trzy przęsła o konstrukcji zespolonej). – Najtrudniejszym wyzwaniem był montaż konstrukcji nad samą jezdnią i torami kolejowymi, prace toczyły się pod osłoną nocy. Cieszę się, że mogliśmy realizować ten projekt i że obiekt od dziś może służyć mieszkańcom – podkreślił Hanczakowski.
W pierwszej kolejności zawisło przęsło o wadze 16 ton i długości 30 metrów nad ul. Powstańców Śląskich, później nad torami kolejowymi o łącznej wadze 28 ton i długości ok. 51 metrów.
źródło: Transport Publiczny
źródło: www.krakow.pl