Od 14 czerwca 2020 r. z przystanku Kraków Bronowice pociągi jeżdżą w kierunku Katowic, Rzeszowa, Krzeszowic, Oświęcimia, Trzebini, Wieliczki, Wodzisławia Śląskiego oraz Krakowa Głównego i lotniska Kraków Airport. Przystanek uroczyście otworzyli minister infrastruktury Andrzej Adamczyk i prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.
– Przystanek Kraków Bronowice to kolejna inwestycja rozpoczęta i zakończona przez nasz rząd. Jest elementem kolei aglomeracyjnej w Krakowie. Jesteśmy przekonani, że z tej nowoczesnej stacji będą korzystać tysiące osób. To kolejny krok do celu, którym jest bezpieczna, komfortowa i przewidywalna polska kolej – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
– Z efektów Krajowego Programu Kolejowego korzystają już mieszkańcy Krakowa, Rzeszowa, Wrocławia, Lublina i Lubina oraz mniejszych miejscowości w całej Polsce. Kolej staje się coraz bardziej dostępnym i atrakcyjnym środkiem komunikacji. Kraków Bronowice to kolejny nowy przystanek w aglomeracji, który zwiększa dostępność podróżnych do kolei – dodał Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK SA.
Nowy przystanek Kraków Bronowice znajduje się przy ul. Armii Krajowej, w rejonie gdzie krzyżują się linie kolejowe w kierunku lotniska Kraków Airport i Katowic. Na zlecenie PKP PLK wybudowane zostały cztery perony. Platformy zlokalizowane na dwóch różnych wysokościach połączone są przejściem podziemnym, w którym będą lokale usługowe. Dogodny dostęp do pociągów zapewniają schody ruchome i windy. Dzięki ścieżkom naprowadzającym i nawierzchni o zróżnicowanej strukturze przystanek jest dostępny dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Na perony można dostać się trzema wejściami – od strony ul. Armii Krajowej, Radzikowskiego i Bronowickiej.
Jak podaje Ministerstwo Infrastruktury, kończy się modernizacja krakowskiego odcinka linii E30 w kierunku Katowic. Przystanek Kraków Mydlniki Wapiennik i stacja Kraków Mydlniki zostały przebudowane i już w pełni służą podróżnym. Krakowscy kierowcy korzystają z przejazdów pod zmodernizowanymi wiaduktami kolejowymi nad ul. Zielony Most, Godlewskiego i mjr. Łupaszki. Przy ul. Rydla poprawiło się bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym dzięki wybudowaniu bezkolizyjnego przejazdu dla samochodów pod torami. W ramach inwestycji PLK wymieniły tory, rozjazdy, sieć trakcyjną i urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
Projekt „Modernizacja linii kolejowej E-30, na odcinku Zabrze – Katowice – Kraków, etap IIb” jest dofinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Rozpoczęcie prac między Krakowem Mydlnikami a Krakowem Głównym Towarowym nastąpiło pod koniec 2016 r., a ich zakończenie planowano w 2018 r. Koszt inwestycji to ok. 304 mln zł brutto.
źródło: Rynek Kolejowy